Безпека дітей в інтернеті

9 лютого 2021 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day) під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”.

Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів.

 

Дорогі батьки,

Батьківство — це дивовижний досвід, особливо у сьогоднішньому, цифровому світі! Сучасні діти – це діти цифрових технологій.

Втім, цифрове батьківство супроводжується багатьма запитаннями:

  • У якому віці варто починати знайомити дітей з Інтернетом?
  • Що робити, якщо в дитини виробляється надмірна залежність від Інтернету та мобільних пристроїв?
  • Як навчити дітей безпечної, зрілої поведінки онлайн?

ЩО БАТЬКАМ ТРЕБА ЗНАТИ І РОБИТИ

  • Встановіть чіткі правила та обмеження часу на користування цифровими медіа. Коли дитина дотримується правил, похваліть за самодисципліну. Всіляко заохочуйте вміння самоконтролю.
  • Для молодших дітей складіть графік, хто, коли і скільки часу може користуватися комп’ютером чи телефоном. Що дозволено робити, а що ні (наприклад, дивитися YouTube лише під наглядом батьків).
  • Для старших дітей влаштуйте сімейну нараду і разом узгодьте правила використання комп’ютера. Відразу домовтеся про наслідки невиконання правил, щоб дитина відчула себе учасником угоди та відповідальніше до неї поставилася. Наприклад, правило: Ігри дозволені лише після виконання домашніх завдань і не більше ніж ___ хв./год. У разі невиконання: Заборона грати ігри ___ днів.
  • Запишіть ці правила на папері та повісьте на видному місці.
  • Обоє батьків повинні бути послідовними та діяти згідно узгоджених “штрафів” за невиконання правила.
  • Коли дитина протестує та влаштовує істерику через те, що їй заборонено грати, нагадайте їй правило, яке ви обговорили і записали. Ніколи не піддавайтеся на істерики, інакше дитина буде продовжувати використовувати це як вашу слабкість, щоб досягати бажаного. Дайте зрозуміти, що в разі істерики, взагалі забороните використання комп’ютера/телефона.
  • Якщо дитина змалку навчиться дисципліни, то у старшому віці вам буде легше контролювати час за іграми та буде менше шансів виникнення залежності від пристроїв.
  • Обирайте ігри для двох та більше гравців, аби заохотити спільну гру та перетворити ігри у сімейну активність.
  • Встановіть батьківський контроль та паролі, щоб уникнути покупок через ігри.
  • Заохочуйте та підтримуйте інші дитячі активності, такі як: спорт, музика, творчість, тощо.

ТЕХНОЛОГІЇ У РУКАХ ВАШОЇ ДИТИНИ

Для дітей від 1.5 до 2 років батькам потрібно уважно обирати якісний медіа-контент і переглядати його спільно з дітьми.

НЕОБХІДНІ НАВИКИ для дитини 2-5 років: Навчитися самостійно заспокоюватися. Якщо ви пропонуєте дитині телефон чи телевізор, коли вона вередує чи засмучена, то не даєте їй змоги навчитися самоконтолю. Не екран має бути стимулом для заспокоєння, а мозок дитини.

РИЗИКИ ЗЛОВЖИВАННЯ: Надто раннє використання цифрових пристроїв сприяє бажанню дитини якомога раніше мати власний смартфон чи планшет, збільшує залежність від пристроїв, зменшує зацікавленість дитини до інших форм гри та розвивальних активностей.

НЕОБХІДНІ НАВИКИ для дитини 5-6 років: Координація тіла, мова, читання, гра. Для розвитку цих навиків мозку необхідні мультисенсорні активності: гратися надворі, будувати, танцювати, стрибати, розфарбовувати, тощо. Пасивне сприйняття інформації та рухи пальцями по екрану не дають такого ефекту.

РИЗИКИ ЗЛОВЖИВАННЯ: Діти стають менш творчими, менш терплячими, їм важче зосередитися на чомусь одному на довший час.

Проблема в тому, що діти не сприймають наших раціональних пояснень. Коли дитина бачить батьків, які постійно сидять за екраном комп’ютера чи телефона, то починає думати, що комп’ютер, телефон, робота, чи той хтось, хто зараз на лінії, є важливішими за неї. Це як завуальована відмова, через яку дитина може почуватися невидимою. Згодом, дитина зацікавиться перевагами та спокусами тих медіа-пристроїв, що так поглинають увагу батьків. І, зрештою, почне користуватися ними на заміну недоотриманій увазі та підтримці від тата і мами. Пам’ятайте про це і знайте, що навчити дитину безпечній та відповідальній поведінці в інтернеті набагато важливіше, ніж просто заблокувати небажані матеріали та сайти. Розмовляйте зі своєю дитиною про небезпеку, що криється в інтернеті. Покажіть, що вам можна довіряти, обґрунтовуйте заборони.

                     Інформацію підготував практичний психолог: Корольова О.М.

Поділіться цим дописом у соціальних мережах: