Порадник для батьків «Як вчинити батькам при підготовці дитини до школи».

Порадник для батьків «Як вчинити батькам при підготовці дитини до школи».

   А чи готові батьки до школи? Адже важливо також знизити ступінь тривого самих батьків. Це не означає, що потрібно пустити все на самоплив: «не пропаде, навчаються ж якось інші діти…» Дітям у цей період потрібна буде допомога рідних, зібраність, спокій і певні знання, тому, сьогодні я спробую розкрити, що таке психологічна зрілість та які компоненти вона включає.

Дитина вважається не готовою до школи, якщо вона:

  • налаштована виключно на гру;
  • надмірно збуджується некерована, імпульсивна;
  • не вміє зосередитись на навчанні;
  • мало знає про навколишній світ, не може порівняти предмети;
  • не вміє спілкуватися з ровесниками;
  • має серйозні порушення мовного розвитку;
  • не хоче контактувати з дорослими або навпаки, занадто розв’язна.

Тому, під час підготовки дитини до школи бажано забезпечити умови для її загального розвитку, зокрема:

☼ дбати про фізичне здоров’я дитини;

☼ збагачувати життєвий досвід дитини;

☼ закріплювати побутові навички, розширювати межі самообслуговування, самостійності;

☼ розвивати мовлення дитини.

Пропоную вам уявити цеглинки з написами:

  • «Уміння писати, читати, лічити»;
  • Уміння спілкуватися з однолітками;
  • Стан здоров’я;
  • Уміння організувати робоче місце;
  • Бажання йти до школи;
  • Мати розвинене мислення та увагу.

В житті завжди є пріоритети. Це все якості, які необхідні дитині для успішного навчання в школі. Але який показник варто покласти «в основу», такий своєрідний фундамент. І головним у цьому списку все-таки буде цеглинка з написом  «бажання іти до школи» – мотиваційна готовність до школи. Це є один із компонентів психологічної готовності до школи. Цей компонент є визначальним, бо від нього залежить входження дитини в нову для неї діяльність, яка відрізняється від ігрової обов’язковістю, необхідністю долати труднощі.

Завдання для батьків:

Влаштуйте прогулянку до школи. Обов’язково проведіть дитині невелику екскурсію до школи: походіть по двору і навколо неї, а потім увійдіть всередину. Бажано показати дитині, в якому класі вона буде вчитися, де знаходиться туалет (до речі, якщо дитина привчена ходити в туалет тільки вдома, то не буде зайвим під час прогулянок по місту поводити її в громадські туалети) та їдальня.

Збирайте портфель та одягайте форму. Непогано кілька разів за місяць потренувати збори до школи: нехай першокласник самостійно надіне шкільну форму. Потім мама або тато, розкидавши його шкільне приладдя по підлозі, покаже, як збирати портфель і що куди класти.

Грайте в школу  це сформує інтерес до навчання.

Другий компонент – це інтелектуальна готовність. Саме інтелектуальній готовності всі батьки віддають «пальму першості», адже багато батьків вважає головним, щоб дитина уміла читати, лічити. Важливо, щоб дитина до школи була розумово розвиненою, мала розвинене мислення, вміла порівнювати, робити висновки, аналізувати. І тут важлива роль батьків, щоб відповідали на питання своїх «чомучок». Розвивали дитячу допитливість, підтримували інтерес до пізнання. Якщо  цього не відбувається виникає інтелектуальна пасивність. Тобто з часом дитина втрачає інтерес і це призводить до відставання.

Завдання для батьків:

  • Тренуйте увагу дитини.

Психологи кажуть, що тільки після 7 років у дитини починають працювати частини мозку, які відповідають за утримання тіла в одній позі.

До 7 років приборкати маленького “зірвиголову” дійсно складно. Але тим не менш протягом останнього місяця до школи батьки можуть по трохи розвивати навички посидючості в дитини. Адже в школі без них доведеться непросто.
Шийте чи грайте в шахи. Активних дівчаток можна навчити шити або плести з бісеру, а хлопчиків – грати в шахи, шашки. Бажання виграти у мами чи тата або зшити красиву іграшку “переважать” бажання дитини постійно відволікатися на все підряд і не сидіти на місці.

Є ще один спосіб: щодня протягом місяця пропонувати дитині посидіти хоча б три хвилини, уважно розглядаючи якусь картинку. При цьому давати їй якесь завдання, наприклад, розповісти потім про свої враження чи скласти якусь історію по цьому малюнку.

  • Хороша гра для тренування пам’яті і уважності: розкласти на столі десять будь-яких предметів. Нехай малюк уважно подивиться на них протягом 1 хвилини, намагаючись запам’ятати якомога більше, а потім, не дивлячись на стіл, розповість, що там лежить. Ще можна забрати один предмет і замість нього покласти другий – нехай скаже, яку річ замінили.
  • Дуже добре тренувати мислення прямо під час чергової прогулянки. Наприклад, дати дитині таке завдання: розкласти поняття на складові (варіант: що входить в поняття взуття?), А потім, навпаки, “зібрати” в одне ціле, назвавши поняття (варіант: кіт, собака, жираф, ведмідь – хто це?).
  • Нарешті, мова. Прочитавши казку на ніч, мама або тато можуть попросити малюка переказати почуту історію і відповісти на декілька нескладних питань по ній. Так першокласник навчиться висловлювати свою думку, розмірковувати на задану тему і чітко відповідати на запитання.

Соціальний компонент .

Дитина має розуміти, що в школу вона іде не лише гратися з друзями, а й отримувати нові знання та вміння. Проте навчатися вона буде не сама. Тому варто сформувати у дитини:

☼ потребу в спілкуванні;

☼ уміння приймати інтереси групи дітей. Нехай дитина грається зі своїми однолітками, можливо і однокласниками майбутніми у спільні ігри, в них вони вчаться домовлятися.

☼ уміння налагоджувати взаємини з однолітками та дорослими.

Завдання для батьків

Нехай дитина самостійно звертається до продавця в магазині, щоб щось купити, відповідає на запитання знайомих.

Емоційно-вольовий компонент.

Йдеться зокрема про такі показники:

☼ упевненість у собі;

☼ переважання позитивного настрою;

☼ уміння керувати своє поведінкою;

☼ довільність своєї поведінки, тобто здатність робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити розпочату справу до кінця.

Завдання для батьків:

Вчимося порядку. Нехай у малюка з’являться всілякі папки, коробочки, файлики, і він навчиться складати туди свої малюнки, фломастери та інші дрібниці. Розвивати цю навичку потрібно заздалегідь.

Дружимо з годинником. Необхідно поставити в кімнаті малюка годинник, навчивши його по ньому розбиратися в часі. Це стане в нагоді в школі, наприклад, щоб знати, скільки хвилин є на виконання завдання. Також важливо, щоб малюк вмів укладатися в терміни.

Основні умови проведення тренувального комплексу розвивальних вправ:

  • Регулярність – передбачає проведення в один і той самий час, це є елемент обов’язковості;
  • ненав’язливість – такі розвивальні вправи мають носити ігровий характер. Навчаємось граючись, тобто знання повинні бути побічним результатом, а не метою озвученою батьками;
  • короткотривалість – для навчання дитини за умови регулярних занять потрібно не більше 20-25 хвилин.

Отже, важливо бачити у своїх дітей «сильні» сторони і ті, які бажано «підсилити» чи звернути увагу при підготовці до навчання у школі. Допоможе у цьому тест «Чи готова ваша дитина до школи».

Поділіться цим дописом у соціальних мережах: